Slovník pojmů
ÁJURVÉDA
O ÁJURVÉDĚ
-
Ayurveda je komplexní, holistická věda o životě, která pochází z Indie a je tisíce let stará. V Indii je Ayurveda primární medicínou. Pro mě taky.
Přináší hluboké a celostní pochopení vesmíru, lidského těla, života celkově. Zdraví řeší holisticky, nemoc chápe jako vybočení z přirozeného stavu rovnováhy. Zaměřuje se jak na prevenci a udržování této rovnováhy těla i mysli, tak na léčbu nemocí, chirurgii atd. Místo řešení symptomů ale upřednostňuje hledání a odstranění hlubších příčin nerovnováhy.
-
Ájurvéda se vyvíjela v různých oblastech staré Indie. Historicky navazuje na prastaré indické vědění - tedy na Védy, Upanišády a následné Darshany (více info v jógové filosofii). Z této bohaté studnice vědění čerpá nejen terminologii a vědecké postupy, ale zejména teoretické i praktické pojetí života, těla, mysli a zdraví.
Nejdůležitější ájurvédské texty, z nichž dodnes čerpají ájurvédští doktoři i terapeuti, jsou tři - Charaka Samhita, Susruta Samhita a Ashtang Hridyam. Charak se považuje za otce ájurvédy a sepsal svou encyklopedii už před 3000 lety.
-
Darshany neboli filosofie staré Indie se dají rozdělit na védské a nevédské - podle toho, zda souhlasily s filosofickým základem Véd, anebo se od něj odklonily.
Mezi védské darshany patří dvojice:
6 védských darshanů vzešlo přímo z védského pojetí existence, na které navázaly. Patří sem související dvojice:
Nyaya a Vaisheshika (základní vědecká i filosofická logika a metodologie)
Samkhya a Yoga (filosofický základ moderní jógy, pojetí univerzálního a individuálního vědomí)
Mimansa a Vedanta (rituály a prožívání jednoty, jednoho jediného vědomí - Brahm)
VÍCE O VÉDSKÝCH DARSHANECH ZDE
3 nevédské darshany odmítly určitá tvrzení z véd a daly se jinou cestou. Patří sem:
Buddhismus (osvobození od utrpení, které vzniká lpěním)
Jainismus (minimalistická, nenásilná filosofie, snaha redukovat karmu na minimum)
Charvak (hedonistická filosofie, užívání si života, tělesnosti, požitků)
-
Život (a tedy i zdraví) má podle ájurvedy 4 základní aspekty. Abychom byli zdraví a žili naplno, musíme vyživovat a udržovat v harmonii všechny: fyzický, mentální, sociální i spirituální aspekt.
Život má také 4 různé fáze (v nichž jsou žádoucí různé cíle a jednání) a 4 různé cíle (následování dharmy, získávání zdrojů, uspokojování tužeb, osvobození).
-
Vaghbhata rozdělil ájurvédskou medicínu na 8 základných oddílů - interní medicína, pediatrie, léčba infekčních nemocí a psychických poruch, URL, chirurgie, toxikologie, rasayana = revitalizace a prevence, léčba reprodukčních poruch.
V rámci prevence i léčby ájurvéda pracuje zejména s životním stylem a stravou. Dále využívá svou vlastní rozsáhlou herbologii (stovky jednotlivých bylinek a látek a stovky směsí) a manuální procedury (masáže, olejové i detoxifikační procedury).
Na ájurvédských konzultacích pracujeme právě s těmito nástroji - harmonizujeme agni a tridóšický systém pomocí vhodné stravy, životního stylu, procedur a bylinek.
ZÁKLADNÍ POJMY
-
Dravya znamená substance, látka. Je to podle Charaky něco, co je v neustálém pohybu (tedy všechno, co v tomhle vesmíru existuje).
Každá Dravya má nějaké svoje vlastnosti (Guny) a díky těmto vlastnostem to může něco dělat, mít nějaké účinky (Karmy).
-
Guny jsou vlastnosti, kvality dané látky, osoby, aktivity, jídla, onemocnění atd.
Když pochopíme vlastnosti svého těla a zároveň vlastnosti potravin, aktivit, počasí nebo bylinek, můžeme se snadno udržovat v rovnováze tím, že si do života přidáme ty Guny, které nám chybí, nebo ubereme ty, kterých máme moc.
Základních Gun je 40, z nichž nejdůležitějších pro praxi je 20. Jsou to dvojice protikladů jako např. lehký-těžký, olejnatý-suchý, pohyblivý-nepohyblivý, chladný-horký atd.
-
Maha Guny jsou tři hlavní, “velké” vlastnosti. Jde o tři základní stavy mysli i hmoty:
Sattva = čistý, klidný, živý
Rajas = aktivní, pohyblivý, měnící se
Tamas = pasivní, neživý
-
Karma ve filosofii znamená něco trochu jiného než Karma v ájurvédě.
Karma se překládá jako čin. Každý čin má adekvátní odezvu - každá akce svou reakci, svůj následek, stejně jako kámen vhozený do vody udělá na hladině vlnky. To je tzv. zákon karmy (více najdeš v jógové filosofii).
V ájurvédě tímto slovem označujeme dvě věci - jednak léčebné procedury (činy terapeuta), jednak léčebné účinky (činy bylinek a látek).
-
V návaznosti na védské texty ájurvéda říká, že absolutně všechno v tomto vesmíru je složeno z tzv. pětí elementů neboli Pancha Bhoota.
Jde o ájurvédské vyjádření pěti různých projevů hmoty v tomto vesmíru:
Akasa (prostor) = pole, projev prostoru
Vayu (vzduch) = plynové skupenství, projev pohybu
Agni (oheň) = záření, projev světla a tepla
Jala (voda) = tekuté skupenství, projev koheze
Prithvi (země) = pevné skupenství, projev pevné hmoty
Každý atom obsahuje všech pět elementů. Každá látka tedy též. To, že látky a předměty se nám jeví různě, je dáno pouze dominantní převahou různých elementů.
Na tomto konceptu stojí celá ájurvéda a její kategorizace tělesných a mentálních typů, jídla, aktivit, vnějších vlivů, nemocí…
-
Koncept 5 elementů lze zjednodušit do 3 základních funkcí neboli dóš. Elementy totiž málokdy fungují samy o sobě – spolupracují na těchto funkcích vždy hezky spořádaně, po dvou.
Tři dóši neboli základní funkce ve vesmíru i v lidském těle jsou:
Vata = Pohyb a myšlení (Akasa + Vayu)
Pitta = Přeměna a metabolismus (Agni + Jala)
Kapha = Růst a oprava (Prithvi + Jala)
Tento koncept (tzv. Tridosha, tridóša) protíná celou teorii i praxi ájurvédy - je na něm postaveno pojetí konstitucí (Prakriti), aktuální nerovnováhy (Vikriti), nemocí, počasí, jídla, procedur… Jde o základní kategorizaci všeho.
ANATOMIE
-
Slovo Agni označuje jeden z pěti elementů a dá se přeložit jako oheň.
V kontextu zdraví slovem Agni označujeme trávicí oheň. Životní oheň. Metabolismus. Jde o jednu z hlavních funkcí Pitta dóši, která je životně důležitá.
Agni má v rámci trávení potravy tři základní úrovně (trávicí trakt, jaterní a buněčný metabolismus) a na každé úrovni a pod-úrovni přetváří potravu na živiny, energii a odpad.
Kromě toho ale řídí také přeměny v naší mysli, schopnost porozumět, vzít si z prožívání to, co potřebujeme, a zbavit se toho, co ne.
-
Koncept Tridosha je vysvětlen výše v základních pojmech.
V rámci lidské anatomie se pojmem Dosha (dóša) označují tři základní kategorie fyzických a mentálních funkcí:
-
Doshy jsou kategorie funkcí a Dhatu jsou kategorie struktur - tedy tělesné tkáně.
Dle ájurvédy má lidské tělo 7 základních tkání:
Rasa (plasma)
Rakta (krev)
Mamsa (sval)
Meda (tuk)
Asthi (kost)
Majja (dřeň, nervová tkáň)
Shukra (reprodukční tkáň)
V ájurvédě je velice zásadní i toto pořadí tkání. Podle něj probíhá výživa, a tedy i onemocnění a léčba.
-
Mala znamená odpad, odpadní produkty.
Ájurvéda je dělí na celotělové a tkáňové. Každá tkáň totiž v rámci metabolismu a přestavby má specifické vedlejší a odpadní produkty.
Celotělové odpadní produkty jsou tři:
Purusha (stolice)
Mutra (moč)
Sveda (pot)
Ájurvéda klade na pochopení odpadních produktů velký význam, protože podle nich dokáže určit kvalitu metabolismu a symptomy nerovnováhy.
-
Srotas (množné číslo Srotamsi, česky šróty) znamená “kanál”, neboli cesta, kterou něco putuje. Pro zdraví a rovnováhu je zásadní, aby všechny kanály byly průchodné a všechno mohlo volně proudit.
Jde o jakési ájurvédské pojetí orgánových soustav, které je ovšem více propojené, celostní, než to západní. Srotamsi totiž popisují, které orgány a cesty spolu souvisí funkčně, ne jen anatomicky.
Základních srotamsi je 16:
3 pro potravu (jídlo, voda, vzduch)
7 pro jednotlivé tkáně (viz pojem Dhatu)
3 pro odpadní produkty (stolice, moč, pot)
2 speciální v ženském těle (menstruační, laktační)
1 pro mysl
Zde je jasně vidět, že mysl je podle ájurvédy součástí anatomie (není oddělená od těla) a že i průchodnost mysli je zásadní pro celostní zdraví.
-
Ájurvéda, stejně jako jóga, vychází z védských darshanů (např. z filosofie Samkhya), které vysvětlují naši pravou podstatu a také to, proč je tak náročné ji v této realitě prožít.
Naše pravá podstata je totiž podle darshanů obalena pěti iluzorními obaly, vrstvami - tzv. Pancha Kosha.
Annomaya kosha (obal jídla) = iluze fyzického těla
Pranamaya kosha (energický obal) = iluze energického těla
Manomaya kosha (mentální obal) = iluze smyslového vnímání
Vijnanamaya kosha (obal intelektu) = iluze intelektuální moudrosti
Anandamaya kosha (obal blaženosti) = iluze blaženého bytí
Všechny tyto vrstvy spolu souvisí a ovlivňují se navzájem skrz frekvence. Naše tělo tedy není jen fyzické, má všechny tyto vrstvy - hmotné, méně hmotné i velmi jemnohmotné. A všechny jsou pouhými iluzemi, které obalují naše pravé já - vědomí Brahm.
ÁJURVÉDSKÁ TERAPIE
-
Zdraví se v ájurvédě definuje jako rovnováha těla, mysli a ducha, nebo také rovnováha tělesných tkání, funkcí, vylučování a trávení.
Tato rovnováha není u každého stejná. V ájurvédě ji chápeme individuálně dle naší Prakriti (konstituce). Moje zdraví je jiné než tvoje zdraví. Moje zdraví odpovídá mé specifické konstituci a tvoje zase té tvojí.
Jakmile jsme ve stavu blízkém své vlastní Prakriti, jsme tedy zdraví, ve své rovnováze.
Jakmile se ale od své Prakriti odchýlíme, vzniká nerovnováha. Krátkodobě takové nerovnováhy vznikají neustále pod vlivem vnějších i vnitřních faktorů. Neřešená dlouhodobá nerovnováha ale vede k symptomům a nemocím.
-
Prakriti se překládá jako “přirozenost, příroda” a v ájurvédě tak označujeme konstituci.
Je to souhrn fyzického, psychického a metabolického nastavení, se kterým jsme se narodili. Označuje naše nejlepší možné zdraví, náš ideální metabolismus. Prakriti je optimální stav našeho těla a mysli.
Jde o vrozené nastavení našeho metabolismu, našich funkcí a tkání. Primárně se označuje pomocí pojmů Tridosha (vata / pitta / kapha), protože procentuální nastavení dóš zásadně ovlivní sílu našeho metabolismu (agni) i odolnost našich tkání (dhatu).
-
Vikriti se překládá jak opak Prakriti - jako “nepřirozenost, nepříroda”. Označujeme tak aktuální stav našich dóš, které jsou odchýlené od našeho výchozího nastavení (Prakriti, konstituce).
Dóši jsou v neustálém pohybu, protože reagují na vnější i vnitřní faktory - proto jsme v praxi vlastně neustále ve Vikriti. Dokud se ale dóši pohybují poblíž naší Prakriti, zažíváme rovnováhu a zdraví a takové stavy Vikriti označujeme jako PŘIROZENÉ.
Když se ale rovnováha dlouhodobě nebo výrazně naruší, dostáváme se do stavu NEPŘIROZENÉ Vikriti, kdy zažíváme symptomy a projevy nemoci a nerovnováhy.
-
Ájurvéda je královna prevence. Nabízí mnoho technik a specifických doporučení, které udržují organismus v rovnováze a eliminují rizika nerovnováhy, která by později vedla k symptomům a nemocím.
Všechny tyto techniky se dají označit slovem RASAYAN neboli “revitalizující”, omlazující, přinášejí život a zdraví.
Patří sem dodržování přirozených rytmů (denní Dincharya, roční Ritucharya, menstruační Rajasvala Paricharya apod) a také různé zdraví prospěšné procedury, bylinky a potraviny (ghí, kurkuma, bylinky specifické pro určitou životní fázi či potřebnou kvalitu…)
V rámci individuální prevence se při konzultacích stanovuje životní styl, strava, procedury a bylinky vhodné pro konkrétní Prakriti a Vikriti.
Neexistuje žádné všeobecné doporučení! Vše je potřeba ladit dle konkrétní situace.
-
Léčba nerovnováhy a nemoci podle ájurvédy spočívá zejména v porozumění dané situaci - tedy porozumění daným symptomům, nemoci, ale také pacientovi, jeho Prakriti, Vikriti, zvykům, životnímu stylu atd.
Ájurvéda vždy bude hledat hlubší příčinu, protože teprve odstranění této příčiny problém skutečně vyřeší.
Jakmile se udělá kvalitní diagnostika a víme, v čem je příčina, pracuje se na jejím odstranění, což může zahrnovat řadu konkrétních technik a postupů. Základem je vždy harmonizovat fungování Agni (metabolismu, trávení) a následně vyhrocené dóši, což se dělá za pomoci denního režimu, stravy, bylinek, případně procedur.